چرا رتبه‌بندی معلمان هوا شد؟ / گلایه‌ها به تبعیض بین نیروهای آموزشی با اداری

معلمان می‌گویند با اجرای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان، رتبه‌بندی معلمان هوا شده است و از سوی دیگر فوق‌العاده ویژه فقط به نیروهای اداری تعلق می‌گیرد و نیروهای آموزشی از آن محروم هستند.

این روزها ماجرای افزایش حقوق فرهنگیان تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، خبرساز شده است؛ این موضوع از دو جنبه، جریان ساز شد.

آن دسته از فرهنگیانی که حقوقشان افزایش پیدا کرده بود، گلایه کردند که چرا باید آموزش و پرورش میزان افزایش حقوق پرسنل خود را رسانه‌ای کند و این در حالیست که افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به همه کارکنان دستگاه‌های دولتی است.

فرهنگیان مدت‌هاست پیگیری می‌کنند که حقوقشان مانند سایر کارکنان دولت مشمول فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری شود و افزایش پیدا کند و حتی برخی از فرهنگیان در سامانه فارس من خبرگزاری فارس با درج پویشی با عنوان «درخواست افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای معلمان مثل سایر کارمندان» خواستار پیگیری این موضوع بودند که به سرانجام رسید.

البته اینجا ذکر یک نکته ضروری است و آن هم تفاوت کلمه فرهنگیان و معلمان است؛ اصولا وقتی از فرهنگیان نام برده می‌شود منظور تمام کارکنان آموزش و پرورش اعم از اداری، ستادی و آموزشی است و منظور از معلمان هم نیروهای آموزشی مانند آموزگان و دبیران هستند.

گلایه دوم از سوی معلمانی بود که بعد از سال‌ها کار کردن، فکر می‌کردند رتبه‌بندی معلمان موجب می‌شود که این سال‌ها گچ خوردن و کسب تجربه بلاخره در جایی دیده می‌شود اما حالا با اجرای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، تمام این تفاوت‌ها و تجربه‌ها نادیده گرفته شده بود.

ماجرا از این قرار بود که سوم آذر ماه امسال  هیأت وزیران، نظام رتبه‌بندی معلمان را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه تصویب کرد؛ بر اساس این مصوبه، معلمان در پنج رتبه، طبقه‌بندی می‌شوند و عوامل امتیاز آور برای ارتقای رتبه بر مبنای تحصیلات- مهارت و توانایی‌­ها، دوره‌های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه مربوط محاسبه می‌شود؛ دولت همچنین مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح تخصیص داد.

آن زمان معلمان باسابقه خوشحال شدند که تجارب آنها دیده می‌شود اما این خوشحالی زیاد دوام نیاورد و در شرایطی فرهنگیان درگیر آزمون‌های ارتقای رتبه بودند، ماجرای افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای همه فرهنگیان مطرح شد. 

 علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، ۷ اسفند امسال بخشنامه افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است:‌ «تصویر بخشنامه سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداخت‌های نیروی انسانی ارسال می‌شود».

آنطور که در این ابلاغیه تأکید شده و طبق مفاد این بخشنامه، از تاریخ اول اسفند ۱۳۹۸ امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تمام کارکنان به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و حقوق و مزایای کارکنان قرارداد انجام کار معین (مشخص) موضوع بند «ب» ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، معادل هشتاد درصد (۸۰ درصد) حقوق و مزایای کارکنان پیمانی همتراز تعیین شده است که نحوه اعمال این افزایش بر اساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام خواهد شد.

بعد از اینکه حکم‌ها داده شد، برخی معلمان گلایه کردند که چرا آموزش و پرورش تبعیض بین نیروهای آموزشی و اداری ایجاد کرده است و اصلا رتبه‌بندی چرا هوا شد؟

تعدادی از فرهنگیان در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس نسبت به «نحوه اجرای افزایش ۵۰ درصدی قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان» اعتراض داشتند.

این معلمان عنوان کردند: «متاسفانه در برخی از احکام صادره فقط چند هزار تومان به حقوق معلمان افزوده شده است ولی در سایر ادارات و حتی در امور اداری آموزش و پرورش تا ۲ میلیون تومان و بیشتر اضافه شده است. این مصوبه در کادر آموزشی باعث حذف حق شغل حرفه‌ای و رتبه‌بندی شده است. اعمال رتبه‌بندی به دلیل ماهیت متفاوت شغل معلمی و ایجاد انگیزه در نیروی آموزشی و در راستای مطالبات سند تحول بنیادین است و اجرای آن ربطی به مصوبه اخیر ندارد و خواستار پاسخگویی مسؤولان هستیم».

اما گلایه‌ها زمانی بیشتر شد که خبری روز ۱۴ اسفند از علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در صدا و سیما منتشر شد که اعلام شد: با اعمال رتبه بندی و امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به طور متوسط یک و نیم تا دو میلیون تومان به حقوق فرهنگیان اضافه می‌شود.

در پی این خبر، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس واکنش نشان داد؛ وی گفت: گزارشی را از صدا وسیما دیدم که بعد از آن وقتی خود را در جایگاه معلمان قرار می‌دهم عصبانی می‌شوم؛ اعلام می‌شود که حقوق معلمان یک میلیون و نیم تا دو میلیون تومان افزایش یافت.

در قانون مدیریت خدمات کشوری، اصلا موضوعی بنام حق شغل حرفه ای وجود ندارد

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه داد: ماجرا از جایی شروع می‌شود که در سال ۱۳۹۴، برنامه مشکوکی به نام نظام رتبه بندی معلمان اجرا شد؛ در همان زمان به صراحت فریاد زدم که این نظام رتبه‌بندی نیست بلکه فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری است.

وی ادامه داد: در قانون مدیریت خدمات کشوری، اصلا موضوعی بنام حق شغل حرفه‌ای وجود ندارد، بلکه بخشی از ۵۰ درصد افزایش فوق العاده شغل را در همان زمان برای معلمان اجرایی و پرداخت کردند، که تحت یک ظلم آشکار به نیروهای خدماتی شاغل در آموزش و پرورش پرداخت نشد؛ این قصه ادامه یافت تا برنامه ششم توسعه تدوین شد که نظام رتبه بندی در ماده ۶۳ این قانون  مصوب شد؛ در این قانون تصریح شده است که باید دولت برای اجرای نظام رتبه بندی لایحه خود را به مجلس تقدیم کند که چنین نشد.

حاجی‌بابایی افزود: دولت بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری از مهر ماه سال جاری اقدام به پرداخت مبلغی تحت عنوان اجرای نظام رتبه بندی کرد که ۱۲ اشکال عمده آیین‌نامه‌ای بر آن وارد است؛ از طرفی در اصل نظام رتبه‌بندی نبود و نیروهای خدماتی، اداری، کم سابقه، مشمول آن نشدند و اشکال موجود در اجرای این افزایش حقوق تحت عنوان رتبه بندی، اعتراض شدید معلمان را به دنبال داشت.

هیچکدام از این مدل افزایش ارقام حقوق معلمان، نظام رتبه بندی نیست

وی ادامه داد: در این هنگام، دولت افزایش ۵۰ درصدی فوق العاده شغل از اول اسفند سال جاری را در احکام همه کارکنان دولت اعمال کرد که ما در مجلس خرسند از این افزایش حقوق کارکنان دولت، اعتراض خود برای اینکه باید معلمان نیز مشمول این افزایش ۵۰ درصدی فوق العاده شغل شوند، اعلام کردیم، چرا که در ابتدا اعلام شد، این بند در خصوص کارکنان آموزشی وزارت آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: با پیگیری‌ها در مجلس احکام افزایش ۵۰ درصد فوق العاده شغل معلمان صادر شد، اما چیزی بنام  نظام رتبه‌بندی معلمان متاسفانه حذف شد و قرار گذاشتند که سال آینده رتبه‌بندی پیگیری و اجرا شود؛ آنچه به فرهنگیان اضافه شده است، ۵۰ درصد فوق‌العاده شغل است، که قسمت در سال۱۳۹۴ و قسمتی در سال ۱۳۹۸ اجرایی شده است. 

وی بیان داشت: باید یادآور شوم که هیچکدام از این مدل افزایش ارقام حقوق معلمان، نظام رتبه بندی نیست، یعنی قسمتی از قانون مدیریت خدمات کشوری در سال  ۱۳۹۴ و قسمت دیگر  در سال  ۱۳۹۸، اجرا شده است.که در مجموع ۵۰ درصد فوق العاده شغل فصل دهم است‌

حاجی‌بابایی اضافه کرد: منظور از افزایش یک میلیون و نیم تا دو میلیون تومان معاون پشتیبانی در واقع افزایش‌های حقوق در سال‌های ۱۳۹۴ و  ۱۳۹۸، با هم است؛ در سال ۱۳۹۴، میانگین کمتر از یک میلیون و امسال نیز زیر یک میلیون اضافه شده است، به همین  علت فرهنگیان عصبانی هستند وحق دارند که عصبانی باشند.

بعد از این اخبار، برخی معلمان میزان افزایش حقوق خود در حکم جدید را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند تا عنوان کنند این افزایش یک میلیون و نیم تا ۲ میلیون حقوق مربوط به آنها نمی‌شود.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: در مصاحبه‌ای که با صدا و سیما داشتم گفتم فرهنگیان و نگفتم معلمان. منظور از فرهنگیان همه کارکنان وزارت آموزش و پرورش اعم از اداری، آموزشی و رسته‌های مختلف است و همچنین گفتم میانگین حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته است و وقتی حرف از میانگین می‌زنیم یعنی یک عده بالاتر و عده پایین‌تر از این مبلغ هستند.

وی درباره اجرای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری ادامه داد: بر اساس مصوبه سال ۹۸، رتبه‌بندی را انجام دادیم و همه اقدامات انجام شد، اخیراً دولت تصمیم گرفت تمام آیتم‌های فصل دهم را ارتقا دهد و آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه یک بخشنامه‌ای دادند و آنجا اعلام کردند که هر کدام از کارکنان دولت که امتیازات فصل دهم آنها کمتر از ۵۰ درصد است و دچار تبعیض با کارکنان دیگر شده است به ۵۰ درصد برسانیم.

الهیار ترکمن افزود: ما اینجا باید یک تصمیم اساسی می‌گرفتیم یا مثل سال ۹۴ فقط رتبه‌بندی برای معلمان ادامه می‌دادیم یا اینکه پایه و بیس حقوق را درست می‌کردیم و به یک نقطه تثبیت می‌رساندیم در واقع بحث افزایشات فصل دهم را عمل می‌کردیم؛ بحث‌های زیادی شد و با وجود آنکه مخالفت‌هایی از بیرون آموزش و پرورش می‌شد نهایتاً تصمیم گرفتیم چون به نفع جامعه فرهنگیان کشور بود، فصل دهم را انجام دهیم.

یکی دیگر گلایه‌های معلمان این بود که چرا باید بین نیروهای آموزشی و اداری تبعیض باشد؛ یکی از معلمان به خبرنگار فارس گفت: معلمی، شغل راحتی نیست واقعا معلمان با عشق سر کلاس درس می‌روند اما واقعا معلمی شغل سختی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با اقدامات وزارت آموزش و پرورش احساس می‌کنیم که کارمندان اداری از نیروی آموزشی ارزشمندتر هستند و توجه به معلمانی که به ویژه در مناطق محروم و صعب العبور کار می‌کنند، نادیده گرفته شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: با اجرای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، یک فاصله‌ای هم بین نیروهای اداری و آموزشی اتفاق افتاد و آن هم به خاطر بحث فوق العاده ویژه بود که طبق قانون فقط مختص به نیروهای اداری است. ما قانوناً نمی‌توانیم به نیروهای آموزشی فوق‌العاده ویژه پرداخت کنیم.

اما چرا باید رتبه‌بندی حذف شود؟ و چرا باید بین نیروهای آموزشی و اداری تفاوت ایجاد شود؟؛ چرا باید معلمان بعد از سال‌ها تجربه حالا به دنبال گرفتن حقشان باشند؟

الهیار ترکمن در این خصوص گفت: مصوبه رتبه‌بندی لغو نشده است و ما در تلاش هستیم فوق العاده ویژه برای نیروهای آموزشی شکل بگیرد و آن زمان تفاوت‌های حرفه ای مشخص می شود. 

معلمان اعتماد کنند و صبور باشند. بنده معاون اداری و مالی هستم و عددهایی را که می‌گویم بدون پشتوانه اعلام نمی کنم و قبول دارم که نباید اعداد و رقم حقوق فرهنگیان را در رسانه اعلام کنم اما خبرنگاران فقط عدد و رقم می پرسند. در هر حال از معلمان میخواهیم به ما اعتماد کنند و صبور باشند تا بتوانیم فوق‌العاده ویژه نیروهای آموزشی را به سرانجام برسانیم.

 به گزارش فارس، معلمان از وزارت آموزش و پرورش توقع دارند که ارزش و اهمیت شغل معلمی را فراموش نکند و منزلت معلمان را در نظر بگیرد؛ آنچه امروز، معلمان را آزرده خاطر کرده است، عدم توجه مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت به منزلت معلمان است؛ منزلتی که با اعلام ارقام و اعداد در رسانه‌ها زیر سؤال می‌رود در حالی که هیچ وزارتخانه‌ای افزایش و میزان حقوق نیروهای خود و زمان پرداخت عیدی آنها را اعلام نمی‌کند.

و از سوی دیگر، تجارب معلمان و سال‌ها تدریس در دوره‌های مختلف و با دانش‌آموزان بودن با چه ابزاری قابل محاسبه است؟ این صندوقچه ارزشمند تجربه با چه نرخی سنجیده می‌شود؟ و چرا بازنشستگان فرهنگی با کوله‌بار تجربه رها می‌شوند؟ 

درباره نویسنده

535مطلب نوشته است .

42 دیدگاه

  • سلام الان هم یکی دو سال این قانون را کش می دهند بعد هم از اول مهر شروع می کنند تا اکثر نیروها در مهر بازنشسته می شوند شامل انها نشود به خدا معلمان صدا ندارند ان شاالله یک مسئول دلسوز در وزارت در قسمت حق و حقوق قرار بگیرد

  • با سلام، البته خدا کنه هر چی زودتر شر این کرونا کم شه ، ولی خدایی قبول کنیم خدمتی که کرونا به قشر فرهنگی کرده کل نظام تو این ۴۰ سال برا فرهنگی نکرده،، همه کارمندا افزایش ۳ میلیونی حقوق داشتن ماها نفری ۲۰۰ تومان،،، حداقلش اینه سر کلاس نریم باز دلمون خنک شه ،،،، والا چرا بریم کلاس خدایا شکرت

    • نویسنده

      وضعیت موجود و ناامنی روانی بوجود آمده باعث شده که تعطیلی و صدور احکام جدید هیچ لذتی نداشته باشد.

  • با سلام وخداقوت چیزی که انگیزه رو در همکاران سابقه بالا کم کرده اینه که فاصله بین رتبه ها ناچیز شده ومیگن آقای ترکمن ارگانهای دیگه رتبه ندارن میخوان من یه حکم کارمند سازمان جهاد یا بهداشت بزارم وببینن با رتبه عالی پنجاه درصد کامل بهشون اضافه شده واصلا نگفتن بهشون شما قبلا تو عالی قسمتی از پنجاه درصد گرفتید قانون پنجاه درصد فقط قسمتی میگیرید آقای رئیس جمهور گفتن رفع تبعیض با کارکنان دیگه نه اینکه بین خود همکاران تبعیض جدید ایجاد کنید همکار بنده با هجده سال سابقه مجموع دو حکمش ۱۱۰۰ یک میلیون وصد اضافه شده با رتبه خبره من با ۲۶سال سابقه ورتبه عالی مجموع دو حکمم به زور شده ۸۰۰ تومن این اگه عدالت پس بهتر بازنشسته بشیم چون سابقه تجربه تمام روزهای سخت معلمی در جاهای دور تجربه ای که کسب کردیم به هیچ نمی ارزه رتبه بندی خبره عالی بی معنی چون هیچ فاصله ای نیست اینجوری آقای وزیر قرار بود به۲۴ سال به بالا نگاه ویژه داشته باشید؟؟؟؟

  • با سلام این اتفاقات نشان داد وزارتخانه محترم هیچ برنامه ای برای بهبود وضعیت معیشت معلمان ندارد.

  • با سلام و احترام
    آیا فوق العاده ویژه در بازنشستگی موثر است؟
    در احکام فوق العاده ویژه چند درصد است؟
    با سپاس فراوان

  • تا قبل از سال۹۳تفاوت معلمان با دیگر کارکنان دولت در حکم کارگزینی نبوددر دریافتی های دیگر مثل کارانه بهره وری اضافه کا ر تا صد وبیست ساعت پاداش های ششماهه وسه ماهه وسالانه و……بود بعد از این تاریخ ابن تبعیض و تفاوت در احکام کار گزینی نیز مشهود گردید

  • ضریب فوق العاده ویژه ۳۵ درصد است ، یا ۲۸درصد ؟ اگر برای معلمان اجرایی شود تکلیف معلمان تمام وقت چه می شود ؟

  • پیش‌شرط‌های برقراری «فوق‌العاده ویژه» معلمان + جزئیات
    برقراری فوق العاده ویژه فاقد پشتوانه محاسباتی نبوده و بر مبنای واقعیات است اما باید با رایزنی فشرده با دولت و سازمان برنامه و بودجه، ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان به رقم بودجه فعلی آموزش و پرورش اضافه کرد تا فوق العاده ویژه برای معلمان برقرار شود.

    گسترش‌نیوز: این روزها احکام معلمان یکبار دیگر دچار تغییر شده است آن هم با اعمال امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و البته این موضوع هم همانند اعمال مصوبه رتبه‌بندی، دردسرهایی را رقم‌زده است.

    معلمان می‌گویند با اعمال امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش حقوق آنها ناچیز بوده از سوی دیگر با برقراری این امتیازات، رتبه‌بندی معلمان که پیشتر کش و قوس‌ فراوانی برای تصویب آن طی شده بود، بی‌تأثیر شده است.

    رتبه‌بندی معلمان پس از سال‌ها جنجال یک شبه حذف شد

    رتبه‌بندی معلمان که سال‌ها اخبار مختلفی از وضعیت آن منتشر شد، به ویژه در یک سال اخیر پیگیری معلمان و رسانه‌ها درباره به سرانجام رسیدن آن پررنگ‌تر بود چگونه به این راحتی کنار گذاشته شد تا عرصه برای اعمال امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری باز شود! پرسشی که تا به امروز نه شخص وزیر آموزش وپرورش و نه معاون این وزارتخانه پاسخ روشنی به آن داده‌اند.

    در بحث شیوه اعمال امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری نیز اعتراضات بسیاری مطرح است البته علی الهیار؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اعتراض معلمان از برقراری فوق‌العاده ویژه برای کارکنان آموزشی خبر می‌دهد.

    او در این باره گفت: برای اینکه معلمان همانند سایر دستگاه‌ها از افزایش ۵۰ درصد امتیازات قانون مدیریت برخوردار شوند و تبعیض‌ها را برداریم فصل دهم را اجرا کردیم اما همزمان تقاضای اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی را داشتیم. برای آنکه بتوانیم این ظرفیت را بهبود دهیم فوق‌العاده ویژه را برای مشاغل آموزشی تعریف کردیم که دامنه‌دار و متغیر خواهد بود و بر اساس رتبه‌های حرفه‌ای لحاظ می‌شود، هم‌اکنون در حال تهیه پیش‌نویس و تنظیم جداول آن هستیم تا به‌زودی در قالب نامه‌ای به سازمان اداری و استخدامی ارائه شود.

    اما محمودرضا اسفندیار یکی از فرهنگیان و کارشناس آموزشی در یادداشتی به بررسی موضوع برقراری فوق العاده ویژه معلمان در سال ۹۹ و الزامات مورد نیاز برای تحقق آن پرداخته است؛ مشروح این یادداشت را در ادامه می‌‌خوانید:

    در مصاحبه ۱۵ اسفند معاون وزارت آموزش و پرورش که در تعدیل خبر مبهم افزایش ۱.۵ تا ۲ میلیون تومانی افزایش حقوق معلمان انجام شد، ضمن تفکیک معلمان از فرهنگیان و اذعان به عدم اجرای همزمان دو امتیاز حق شغل حرفه‌ای و اجرای کامل ۵۰ درصد فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری در احکام معلمان در راستای برقراری عدالت حقوقی، موضوع پیگیری و برقراری فوق‌العاده ویژه معلمان در احکام ۹۹ مطرح شد اما آیا با رقم ۶۴۰۰۰ میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال ۹۹ می‌توان این کار را انجام داد؟ آیا برای اجرای آن سازمان برنامه و بودجه، ‌بودجه آموزش وپرورش را تا ۸۰۰۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد داد؟

    در این یادداشت سعی شده است موضوع برقراری فوق العاده ویژه معلمان در سال ۹۹ بررسی شود.

    درحال‌حاضر ۸۸۰۰۰۰ نفر عدد کل پرسنل اداری و اموزشی آموزش و پرورش هستند که از این تعداد ۷۲۰۰۰۰ نفر به عنوان کارکنان آموزشی مدارس مشمول مصوبه حق شغل حرفه‌ای شدند که در مرحله اول رتبه‌بندی سال ۹۴ در احکام کارکنان آموزشی مدارس گنجانده شد.

    البته آقای الهیار از این احکام به کلاه گشاد گذاردن بر سر معلمان تعبیر کرده و گفته است اگر او‌ بود مثل امروز عمل کرده و همان افزایش تا ۳۵ درصدی فصل ۱۰ قانون خدمات کشوری را همانند سایر نهادهای دولتی اجرا کرده و زیر بار دور زدن قانون خدمات کشوری و بی‌بهره ماندن معلمان از حق قانونی ۳۵ درصد فصل ۱۰ نمی‌رفت که در جای خود معاون و وزیر وقت باید پاسخگوی این ادعا باشند و از این حیث روشنگری جناب الهیار را به فال نیک می‌گیریم.

    بر اساس نظر او تا قبل از احکام جدید سرجمع رقم ۳۳۰۰ میلیارد تومان در ماه اعتبار حقوق کل کارکنان آموزش و پرورش بود که میانگین از قرار نفری ۳.۷۵۰.۰۰۰ تومان بوده است.

    متاسفانه رئیس‌جمهوری نیز در اول مهر میانگین احکام فرهنگیان را ۴ میلیون تومان اعلام کرد که اگر ۴۲ یا ۴۳ هزار نیروی بخش اداری را از آن مجزا کنیم این رقم به مراتب کمتر نیز بوده است.

    به گفته معاون وزیر با صدور احکام جدید سرجمع ۱۱۰۰ میلیارد تومان به رقم پرداختی حقوق کارکنان افزوده شد یعنی درحال‌حاضر در اسفند ماه رقم کل حقوق ۴۴۰۰ میلیارد تومان در ماه شده است که از قرار میانگین نفری ۵میلیون تومان خواهد شد و ایشان مابه التفاوت این دو رقم یعنی ۱۱۰۰ هزار میلیارد را ۱.۵ تا ۲ میلیون اعلام داشتند که دقیق آن ۱.۲۵۰ هزار تومان است.

    بر مبنای اعداد و ارقام اعلامی فوق الذکر اگر به همین منوال در سال ۹۹ پرداخت حقوق کارکنان آموزش وپرورش ادامه یابد فارغ از محاسبه افزایش ۱۵ درصدی ضریب سال ۹۹ و فوق العاده ویژه ۷۲۰ هزار نفر کارکنان آموزشی (گروه معلم -گروه کیفیت بخشی- گروه مدیریت آموزشگاه ) رقمی معادل ۵۲.۸۰۰ هزار میلیارد اعتبار سال ۹۹ فقط در بخش هزینه‌ای آن هم حقوق خواهد بود.

    افزایش ۱۵ درصدی ضریب سال ۹۹ این رقم عددی معادل ۷.۹۲۰ هزار میلیارد تومان در سال خواهد بود که سرجمع عدد ۶۰ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان حاصل خواهد شد.

    بر اساس صحبت‌های مطرح شده مبنی بر پرداخت فوق‌العاده ویژه، اگر برای معلمان رقمی بین ۹۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون تومان فوق العاده ویژه که معادل ۲۸ درصد عدد حکم افراد خواهد بود، میانگین حد اقل نفری ۱میلیون و ۲۰۰ هزارتومان در سال ۹۹ برقرار شود آنگاه باید عددی معادل ۸۶۴ میلیارد در ماه و ۱۰.۳۶۸ هزار میلیارد تومان به اعتبار هزینه‌ای ۹۹ فقط در بخش حقوق افزود که سرجمع رقمی معادل ۷۱هزار و ۸۰ میلیارد تومان مورد نیاز خواهد بود.

    حال اگر سایر اعتبارات مورد نیاز از حق التدریس شاغلین و پاداش بازنشستگان گرفته تا هزینه فوت و ازدواج، مهد کودک، سرانه مدارس، شیر و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، هزینه تخفیف آب، برق و گاز را که باید در بودجه ۹۹ در نظر گرفت لحاظ کنیم حداقل رقم مورد نیاز ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

    بنابراین نیاز است ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان بر رقم فعلی بودجه سال ۹۹ آموزش وپرورش با رایزنی‌های فشرده با دولت، سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق مجلس افزود ( ۷۱۰۰۰ میلیارد تومان آن از محل خزانه و الباقی آن هم از منابع پایدار) تا بتوان فوق العاده ویژه را برقرار کرد.

    به حق برقراری فوق العاده ویژه فاقد پشتوانه محاسباتی نبوده و بر مبنای واقعیات است؛ به نظر همان بودجه ۷۴۰۰۰ میلیارد تومانی مد نظر حوزه ستادی آموزش وپرورش قبل از تقدیم لایحه به مجلس واقعی تر از آنچه دولت مصوب کرده است.

    منبع: تسنیم

  • با سلام ببخشید راجع به نیروهای کلانشهر سوال کرده بودم فرموده بودید بصورت خودکار اعمال میشه می تونید بفرمایید کلا تاثیرات در چه بندهایی و به چه میزان هستش

  • سلام بر کارشناسان عزیز اموراداری .در صورت اجرای فوق العاده ویژه برای نیروهای آموزشی تاریخ اجرای آن از چه زمانی شروع میشه و چند درصد وکدام بندها اضافه میشه؟خدا نگهدار خودتون و خانواده محترمتون باشه./.

  • سلام هدیه ی ازدواج سال ۹۵ تا ۹۷ رو پرداخت نکردن ولی برای ۹۸ رو پرداخت کردند،پس برای قبل ۹۸ چی میشود؟

  • باسلام وعرض ادب خدمت شما
    خدا وکیلی این موضوع که هر چی سابقه کمتر افزایش بیشتر،باعث عدم ایجاد انگیزه در معلمان با سابقه شده چرا که سالها تجربه و خصوصا بودن در مناطق محروم را زیر سوال برده زیرا سابقه پایین ها به داشتن چنین اولویتی بر خود می بالند و احساس احترامی نسبت به همکار سابقه بالا نخواهند داشت واین یعنی هرج ومرج در مدارس چون میبیند سابقه و تجربه اهمیتی ندارد با تشکر

  • سلام. کمیسیون تلفیق اعتبار ۶۰۰۰ میلیارد تومان رو برای رتبه بندی در نظر گرفتند آیا این اعتبار برای رتبه بندی در سال ۹۹ اختصاص می یابد ؟؟؟

  • سلام امور اداری آیا فروردین حکم جدید افزایش سال زده میشه فوق العاده همراه حکم ها برای معلمان باهم میشن یا هنوز خبری برای فوق العاده خبری نیست امور اداری امید وار باشیم برای فوق العاده همراه حکم جدید یانه

  • سلام، من که دچار فوبیا حکم جدید شدم، وقتی میگن میخوان حکم جدید بزنن وحشت میکنم، چون احتمال اینکه حقوقم کم بشه بیشتر از اینه که زیاد بشه😔😟

  • دوستان عزیز . اگر منتظر افزایش چشمگیری هستید باید بگم سخت در اشتباهید. جناب نوبخت و اللهیار برای معلمها تره هم خورد نمکنن. قبل از اسفند ماه میخواستن یه کاری کنن معلمها برن پای صندووق رای . رتبه بندی رو اجرا کردن و حکمش رو هم زدن.
    بعد که انتخابات تموم شد . او رو حذف کردن. الان هم در آستانه هفته معلم چارتا حرف رنگی تحویل معلمها دادن . بعد از اردیبهشت یه چندغاز میزان رو حکم معلمها و تموم…
    و این قصه ادامه داره …

    • نویسنده

      ولی از شواهد برمی آید که ان شاءالله که در حقوق معلمان نیز افزابش داشته باشیم

  • فالله خیرحافظ و هو ارحم الراحمین.پناه به خداوندمتعال باید برد از دست این بشر. اگر رزق و روزی ما انسانها در دستان این بشر بود چه ها که نمی شد. هر روز یک حرف.

تمام حقوق این سایت برای © 2020 اموراداری ( احکام، افزایش حقوق، بخشنامه ، خبر و استخدام آموزش و پرورش ). محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی
You cannot copy content of this page