استقرار تدریجی رتبه‌بندی معلمان از سال آینده

‌وزیر آموزش و پرورش به پرسش‌هایی پیرامون توزیع نیروی انسانی، زمان اجرای طرح رتبه بندی معلمان، ارتقای معیشت فرهنگیان، هدایت تحصیلی، استقرار عدالت آموزشی و تکمیل برنامه درس ملی پاسخ داد. به گزارش ایسنا، محمد بطحایی در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه کوچکترین اتفاق در نظام آموزشی به یکباره در میلیون‌ها خانواده ایرانی اثر می‌گذارد، گفت: تحولات باید با کار کارشناسی و علم کافی صورت بگیرد و جسارت و خطرپذیری هم در آن وارد شود. وی افزود: زیرنظام برنامه درسی در سند تحول بنیادین، جزو اولین زیر نظام‌هایی بود که تهیه شد. برنامه درس ملی چارچوب روشنی برای برنامه‌های درسی ما مبتنی بر سند تحول مشخص کرده است و لوازم مورد نیاز برای اجرای برنامه در این زیرنظام آمده است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از برنامه درس ملی را اجرا کرده‌ایم و امسال هم کتب پایه یازدهم آماده شدند و شهریور عرضه می‌شوند گفت: همه مختصات درس ملی پیاده نشده است. تحول در محتوا و متن برنامه درسی و کاهش تکیه بر محفوظات را طبق برنامه درس ملی دنبال می‌کنیم. بطحایی با اشاره به اینکه چهار مقطع سه ساله در برنامه درس ملی تصویب شده است، درباره اجرای «نظام دوری» در مدارس ابتدایی عنوان کرد: نظام دوری از توصیه‌های برنامه درس ملی بود و سلسله نکات تربیتی را مورد توجه قرار داد بر این مبنا که دانش آموز سه سال با یک معلم همراه باشد. این قانون در برخی مدارس اجرا شد اما در برخی دیگر به دلیل نبود امکانات اجرا نشد. وی همچنین درباره نظامات مالی و منابع انسانی سند تحول بنیادین و در نهایت زمان تکمیل نظام رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: برنامه ششم توسعه مشخصا بر رتبه بندی تاکید کرده و تکلیفی بر دوش دولت و وزارتخانه نهاده شده است. زیربنای رتبه‌بندی نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای است و باید ابتدا آن را تعریف و مستقر کنیم که پیش نیازهایی لازم دارد. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دکتر دانش آشتیانی پیش‌نویس مربوط را تهیه و مقدمات را انجام دادند و امیدوارم با توجه به موکدات قانونی و پیگیری‌های نمایندگان مجلس بتوانیم در ماههای آتی پیش‌نویس را آماده و در قالب لایحه به مجلس ارسال کنیم.  امیدوارم این لایحه بتواند التزام میان صلاحیت‌های حرفه‌ای و نظام پرداخت را برقرار کند. اگر این التزام نباشد نیروی انسانی انگیزه چندانی نخواهد داشت. وی در خصوص زمان اجرای رتبه بندی گفت: امیدوارم با ارائه لایحه و تصویب آن یک بار برای همیشه دغدغه همکارانی که مانند من سی و اندی سال در آموزش و پرورش بودند برطرف شود و نظام علمی و سازماندهی شده داشته باشیم.  تصور نمی‌کنم از حیث منابع مالی دچار مشکل شویم، زیرا دولت به شدت بر آن تاکید دارد. اگر در موعد مقرر پیش‌نویس را آماده کنیم شاید از سال آینده بتوانیم رتبه‌بندی را به تدریج مستقر کنیم. وی در پاسخ به اینکه برداشت‌هایی مبنی بر اینکه انگیزه‌ای برای ورود چهره‌های نخبه به آموزش و پرورش وجود ندارد و اغلب دانش آموزان به مدرسه علاقه‌مند نیستند گفت‌: یک مدرسه زمانی مدرسه مطلوبی خواهد بود که تجهیزات استاندارد و نیروی انسانی کاربلد و با انگیزه داشته باشد. از سوی دیگر  ما جامعه ذینفعانی داریم که از ما توقعاتی دارند. به عبارتی به عنوان موسسه آموزشی مشتری‌هایی داریم که دانش‌آموزان و اولیا هستند و آنها در برخی مواقع از کیفیت کار ما راضی نیستند و در زمان ثبت نام هم انتقاد دارند و مصادیق دیگر نارضایتی وجود دارد. جمع این دو مولفه، نظام تضمین کیفیت است که از برنامه‌های ما در چهار سال آینده است. بطحایی تاکید کرد: اگر مدارس دولتی دارای نظام تضمین کیفیت شوند باید بتوانند در قبال امکانات ارائه شده پاسخگو باشند. اگر این نظام طراحی و مستقر شود می‌تواند نقاط قوت و ضعف را مشخص کند. وی درباره استقرار عدالت آموزشی در کشور عنوان کرد: یکی از شاخص‌هایی که در نظام آموزشی همه کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد شاخص فرصت دسترسی برابر است. این شاخص در برنامه‌ریزی آموزشی نشانگری است که دایم می‌گوید فاصله بین دانش آموزی که در منطقه مرفه تحصیل می‌کند با دانش آموز منطقه محروم چقدر است؟ اگر این فاصله در آموزش عمومی زیاد شود زنگ خطر جدی است. باید ریشه‌های توسعه نیافتگی را در آموزش و پرورش جست‌و‌جو کرد. وزیر آموزش و پرورش درباره توزیع نیروی انسانی نیز اظهار کرد: امسال و سال آینده با مشکلی برای پذیرش نیرو و تعادل جنسیتی مواجه نخواهیم شد اما از سال بعد حتما باید پذیرش ما متناسب با نیاز باشد. سال آینده در دوره فنی و کاردانش که سه ساله می‌شوند نیاز ما به شدت به هنرآموز افزوده خواهد شد. مذاکرات کارشناسی را با سازمان اداری استخدامی برای حفظ این تناسب خواهیم داشت. وی درباره حضور در فضای مجازی اظهار کرد: دنیای امروز اجازه نمی دهد کسی اهل فضای مجازی نباشد. به عنوان کسی که باید دائم در فضای تعاملی میان یک میلیون و ۷۰۰ هزار پرسنل فرهیخته باشد در فضای مجازی حضور دارم. وزیر آموزش و پرورش از بکارگیری روش‌های تربیتی سنتی در مدارس انتقاد کرد و گفت: اگر به عنوان مربی تربیتی بخواهم از روشی که در دهه ۶۰ و ۷۰ استفاده می‌کردم، استفاده کنم حتما معلم ناکارآمدی خواهم بود. مدرسه‌ای موفق است که شرایط جدید را درک کند و مطابق با آن عمل کند. امروز دانش آموزان ما نیاز دارند بیاموزند چگونه خود را در برابر تهدیداتی که بخش عمده‌ای از آن از فضای مجازی بر می‌آید از خود محافظت کنند. وی افزود: اگر کماکان یک کارشناس اصرار کند که طبق مدل گذشته برنامه‌ریزی درسی انجام دهد نتیجه آن می‌شود که امروز در مدارس اتفاق افتاده است. وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش درباره هدایت تحصیلی و اقبال به سمت رشته‌هایی چون علوم تجربی عنوان کرد: مدیریت کردن تمایل و اقبال به سمت رشته‌ها از دست ما خارج است، زیرا خانواده‌ها وضعیت بیرون و اشتغال را در نظر می‌گیرند. در اینجا آمایش حرف و مشاغل را باید مورد توجه قرار دهیم. بطحایی افزود: به عنوان یک معلم نمی‌توانم دانش آموزم را مجبور کنم حتما به رشته خاصی برود، ولی می‌توانم زمینه رغبت را در او ایجاد کنم. نقش ما هدایت و راهنمایی است و نمی‌شود اجبار کرد ولو اینکه در برنامه توسعه برای ما شاخص تعریف کرده باشند.

درباره نویسنده

352مطلب نوشته است .

۱۴ Comments on “استقرار تدریجی رتبه‌بندی معلمان از سال آینده”

  • داغون wrote on ۷ شهریور, ۱۳۹۶, ۱۱:۴۲

    چرا سال آینده؟
    مگه هیات وزیران ۲۰درصدو تصویب نکرد؟ نکنه اشتباها به وزرای ایران نسبت داده شد؟؟؟؟!!!
    این همه معلم رو بی انگیزه میکنید؟؟؟؟

    View Comment
  • علیرضا wrote on ۷ شهریور, ۱۳۹۶, ۱۲:۳۶

    داغون جان دقت کن عزیزم، ایشون فرموده “شاید سال آینده”!!! کلمه “شاید” مهمترین کلید واژه تغییراتی است که همواره قرار است در وضع معیشتی ما صورت گیرد. وقتی به وعده های حتمی خود عمل نمیکنند، صحبت از شایدها بسیار عبث است.

    View Comment
  • فرهنگی خسته wrote on ۷ شهریور, ۱۳۹۶, ۱۸:۲۰

    همکاران عزیز
    اگه وزیر جدید لیاقت و شایستگی و توان داشته باشه حتما میتونه از حقوق پایمال شده فرهنگیان دفاع کنه؛ مزید اطلاع جناب بطحایی عزیز بگم که:(درسته ما فرهنگیان تعدادمون زیاده! ولی زیادی که نیستیم!!!!! چه فرقی بین من فرهنگی با ۲۸ سال سابقه خدمت در مناطق محروم با یه کارمند همترازم در شرکت نفت و گاز و …. هست؟؟ امور اداری عزیز به عرض جناب وزیر برسونید این مطالب رو لطفا………

    View Comment
  • اموراداری wrote on ۸ شهریور, ۱۳۹۶, ۷:۵۰

    آقای بطحایی از بدنه آموزش و پرورش است و یقینا با احاطه ای که به آموزش و پرورش دارند می توانند بهترین راه را برای حل مشکلات انتخاب نمایند.

    View Comment
  • غلام wrote on ۷ شهریور, ۱۳۹۶, ۲۰:۲۱

    با سلام
    امور اداری به نظر شما اگر نظام رتبه بندی به درستی اجرا شود وضع مالی معلمان بهبود پیدا میکند ؟ آیا نگرانی معلمان در مورد حقوق را برطرف میکند؟
    با تشکر

    View Comment
  • اموراداری wrote on ۸ شهریور, ۱۳۹۶, ۷:۵۱

    باید نگاه به آموزش و پرورش تغییر کند

    View Comment
  • بدون سرپناه wrote on ۷ شهریور, ۱۳۹۶, ۲۳:۰۸

    باسلام شغل معلمی یک شغل پیامبری است ،پیامبران حقوق نمی گرفتندوزندگی هم می کردند ،… لطفا این همه جلسات وکنفرانس ها و نظرهای موشکافانه بدردنمیخوره و بیت المال رادراین راه هاخرج نکنید ، همه باسوادن وتصمیم گیرنده پس شغل معلمی راحذف کنید ، وقت واستراحت آقایان دراین موردصرف نشه ، چه اتفاقی افتاده کارگروهی تشکیل می دهید به خودتان زحمت ندهید… ما راضی به این همه دلسوزی و تلاش اندیشمندان و…. نیستیم پس تشریف خودتان را در کارهای واجبتر صرف فرایید …..

    View Comment
  • ناشناس wrote on ۸ شهریور, ۱۳۹۶, ۲:۰۲

    سلام شایدازمهرماه سال های آینده رتبه بندی رو اعمال کنند!!!!!!!!!!!

    View Comment
  • منتقد wrote on ۸ شهریور, ۱۳۹۶, ۱۱:۰۹

    همکاران عزیز
    ماهمون چند قرون اضافه روهم با اعتراض و اعتصاب تونستیم از آقایون دولت بگیریم؛حالا هم راهش همونه؛ تا توجهشون از وزارت بهداشت وخارجه ونفت به سمت آ.پ بیاد. بیخود منتظر اقدامشون هستیم. تا مجبور نشن کاری نمیکنن.

    View Comment
  • دهدشت wrote on ۹ شهریور, ۱۳۹۶, ۱۳:۱۳

    هیچ امیدی نیست دل خوش نکنید همانند وعده های انتخاباتیسون است

    View Comment
  • محمد wrote on ۹ شهریور, ۱۳۹۶, ۱۴:۱۰

    سلام
    عذر میخوام یه سوال حیاتی داشتم محضرتون
    حقوق کارشناس آموزش ابتدایی با شش سال سابقه و مدرک لیسانس در آموزش و پرورش مناطق تقریبا چه میزان است. حدودش هم بگین ممنون میشم.

    View Comment
  • اموراداری wrote on ۹ شهریور, ۱۳۹۶, ۱۶:۰۵

    حدود۲میلیون

    View Comment
  • نسیم wrote on ۱۴ شهریور, ۱۳۹۶, ۲۳:۴۸

    سلام، ببخشید اگر من بخوام ارشدم رو غیر مرتبط بخونم، بجز اینکه مدرکم رو اعمال نکن، مشکل دیگه ای هم هست؟؟ مثلا ممکنه فرم موافقت با ادامه تحصیل رو بهم ندن؟ حتی اگه خودم رضایتم رو اعلام کنم که مدرکمو اعمال نکنن..

    View Comment
  • اموراداری wrote on ۱۵ شهریور, ۱۳۹۶, ۱۱:۳۸

    معمولا در صورتی که مرتبط نباشد فرم صادر نمی شود
    البته بهتر بود در زمان ثبت نام شاغل بودن را درج نمی کردید

    View Comment

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

تمام حقوق این سایت برای © 2018 اموراداری ( احکام، افزایش حقوق، بخشنامه ، خبر و استخدام آموزش و پرورش ). محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی